Hoe vochtig weer je bouwproject niet hoeft te vertragen

Regen, regen en nog eens regen. Het vochtige weer van de afgelopen tijd kan voor de nodige problemen zorgen bij renovatie- en nieuwbouwprojecten. Woningen kunnen te vochtig zijn, wat ervoor zorgt dat de afwerking veel langer duurt dan gepland. Dit kan vervelend zijn, zeker als je staat te springen om je nieuwe woning te betrekken of om je gerenoveerde huis in te richten.

Huur een bouwdroger

Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem: het huren van bouwdrogers. Bouwdrogers zijn speciale apparaten die ervoor zorgen dat de ruimte of woning sneller droogt. In combinatie met ventilatoren of kachels kan de droging nog sneller verlopen, zodat de bezetter aan de slag kan, de vloerder de tegels kan plaatsen en jij sneller van je nieuwe woning kunt genieten.

Het gebruik van bouwdrogers kan je veel tijd en frustratie besparen, en ervoor zorgen dat het bouwproces soepel verloopt. Bij Euro Rent verhuren we professionele bouwdrogers van Dryfast. De Dryfast bouwdrogers functioneren uitstekend bij temperaturen rond de 10 °C. Bij temperaturen boven de 10 °C is het advies om bouwdrogers te combineren met ventilatoren voor een nog snellere droging. Komt de gemiddelde temperatuur onder de 10 °C? Dan adviseren wij om óók een elektrische bouwkachel aan de bouwdroger en ventilator toe te voegen voor een optimaal drogingsresultaat.

Tips voor een optimale (bouw)droging

Hier zijn een paar tips voor een efficiënte droging met behulp van bouwdrogers:

1. Plaats de bouwdroger in het midden van de ruimte voor de beste luchtcirculatie.
  2. Zorg ervoor dat ramen en deuren gesloten blijven tijdens het droogproces. Sluit de te drogen ruimte goed af, zo nodig met bouwplastic.
  3. Controleer regelmatig het waterreservoir van de bouwdroger of de PVC opvangkuip en ledig deze op tijd.
  4. Zorg ervoor dat de temperatuur in de ruimte niet te laag is, dit kan het droogproces vertragen.
  5. Om droogtijden positief te beïnvloeden kan er nog gekozen worden voor de inzet van ventilatoren. Door gebruik van een ventilator (nog steeds in gesloten ruimte) kan men nog een droogtijd verkorting realiseren tot wel 30% door een meer gelijkmatige droging waarbij ook de hoeken meegenomen worden.

Droogtijden

Indicatie droogtijd bij optimale droging bij 12°C:

Woning

• Voor een standaard uit prefab beton en normaal metselwerk opgetrokken woning, geldt ongeveer 10-12 dagen droogtijd.
  • Indien niet standaard, dan wordt de droogtijd van het moeilijkst te drogen deel bepalend zoals een verse vloer.
  • Drogen van wanden uit gipsbeton zal afhankelijk van de vochtigheid ergens tussen de 3 tot 7 dagen vergen.

Zandcement vloer

• Droogt ca. 1 cm per week voor de eerste 4 cm, voor elke extra cm neemt de periode kwadratisch toe.
  • Voor 6 cm geldt 4 weken + 2² = 4 komt dus totaal neer op 8 weken.

Anhydriet (vloei)vloer

• Vloeren tot een dikte van 4 cm kunnen in ongeveer 12 dagen gedroogd worden, mits direct 48 uur na het storten met drogen wordt begonnen.
  • Bij vloeren dikker dan 4 cm geldt, voor elke extra cm, een week extra.

Met deze tips en het huren van bouwdrogers kan jouw renovatie- of nieuwbouwproject soepel verlopen en ben je sneller klaar om je nieuwe woning te betrekken. Maak gebruik van deze handige oplossing en geniet binnenkort van een droge en afgewerkte woning!

Meer info over dit onderwerp?

Euro Rent investeert continu in het vernieuwen en uitbreiden van haar verhuurgamma met de nieuwste modellen en innovaties. Heb je nog vragen over dit toestel of wens je dit toestel op jouw project te gebruiken? Aarzel dan niet om ons hierover te contacteren.

Bericht delen:

Recente nieuwsberichten:

Paasmaandag zijn wij gesloten

Wateroverlast? Wij hebben de oplossing.

Weekend van de klant – wij doen mee!

Nog vragen over dit bericht?
Stel ze hier!

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.